Založ si blog

Ako najefektívnejšie spaľovať tuky?

Základné pravidlo pri spaľovaní tukov hovorí:

  1. Organizmus zo začiatku cvičenia primárne míňa energiu z voľných zásob (krvný cukor a voľný glykogén vo svaloch)
  2. Pri intenzívnejšom tréningu vám to vystačí na 10-15 minút a potom potrebujú svaly dodávať novú energiu.
  3. Pokiaľ organizmus zvláda metabolizovať uložené tuky, idete na tzv. tukový metabolizmus
    – proces však funguje iba v určitých pásmach tepovej frekvencie (pozri článok o tepových frekvenciách)
    – akonáhle zvýšite záťaž na veľmi intenzívnu, telo obmedzí spaľovanie tukov a primárne sa spolieha na prísun cukrov
    – obmedzí vašu aktivitu alebo nastúpi tzv hlaďák

Platí teda, že organizmus spaľuje tuky najmä pri nižšej záťaži

Skúsme si trochu rozviesť ako funguje zásobovanie energiou v svaloch. To, čo svaly poháňa je vlastne chemická zlúčenina ATP (adenosin tri fosfát), ktorý si organizmus vytvára z glukózy, ktorá je voľne dostupná v obehu. (cukor v krvi). V momente, keď na pokrytie energetických potrieb svalov glukóza nestačí, nastupuje glykogén a organizmus začína pozvoľna spaľovať tuky (podkožné i vnútorné). Nikdy však nejdete na čisté tuky. Na efektívny metabolický proces je potrebný aj prísun kyslíka a aspoň obmedzené množstvo glukózy.

  • Pri miernom tempe telo získava asi 30% energie z glukózy a 70% z tukov.
  • Pri náraste tempa sa pomer postupne mení až na 45% energie z glukózy a 55% z tukov. Výrazne však narastá aj spotreba energie.
  • Pri intenzívnom tempe sa pomer obracia k cukrom. Mení sa až na 70% z glukózy a iba 30% z tukov.
  • Akonáhle presiahnete tepovku 85% tepového maxima, telo prestáva spaľovať tuky  a spolieha sa len na glukózu.

Užitočné rady pre efektívne spaľovanie tukov nájdete tu >>>

Reštartni sa. Dávame veci do pohybu.

17.01.2018

Práve spúšťame 3. ročník výzvy 7 kopcov, 3 jazerá 2018. Je 12. január. Ešte sme poriadne nezačali a máme temer tisícku účastníkov. Prihlasujú sa športovci, makači, ale aj celé rodiny viac »

Hýbať sa alebo gaučovať? Pre a proti …

15.01.2018

Hýbať sa alebo gaučovať? Čo získaš a čo stratíš, ak sa rozhýbeš a zhodíš pár kíl? Čo získaš? Konečne si zaviažeš šnúrky od topánok. Nakupovanie nových vecí o 3 čísla menších, viac »

Medailobranie 2. ročníka turistickej výzvy 7 kopcov, 3 jazerá

22.11.2017

Bilacnia 2. ročníka 7 kopcov, 3 jazerá 2017, ZSSK restart challenge: Celkovo sa to výzvy 7 kopcov, 3 jazerá zapojilo 712 účastníkov, z nich 237 zdolalo predpísaný počet cieľov. Viac ako 100 viac »

španielsko, katalansko, útok, výročie

Španielsko si pripomína rok od teroristických útokov v Katalánsku

17.08.2018 14:36

Útoky v Barcelone a Cambrils si v auguste 2017 vyžiadali dovedna 16 obetí.

Dolár

Turecko má v októbri splatiť dlhopisy za 3,8 miliardy USD

17.08.2018 14:36

Turecká vláda a firmy budú musieť v októbri splatiť dlhopisy v zahraničnej mene za takmer 3,8 miliardy USD (3,34 miliardy eur).

pochod za Jána a Martinu, Trenčín

Vyhlásenie novinárov a vydavateľov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

17.08.2018 14:32

Už je to pol roka, odkedy zabili nášho kolegu Jána Kuciaka a jeho snúbenicu Martinu Kušnírovú. Stále nevieme, kto ich zabil a prečo to urobil. Vyhlásenie podpísalo takmer 300 novinárov a vydavatelia médií.

hodiny, budík, spánok

K otázke striedania zimného a letného času sa vyjadrilo takmer 5 miliónov Európanov

17.08.2018 14:02

Európska komisia oznámila ukončenie verejnej konzultácie o tom, či Európska únia upustí od posúvania hodinových ručičiek o hodinu dopredu v období od marca do októbra.

petere

Pohyb, strava, motivácia

Štatistiky blogu

Počet článkov: 79
Celková čítanosť: 87915x
Priemerná čítanosť článkov: 1113x

Autori blogu

Kategórie