Založ si blog

Ako najefektívnejšie spaľovať tuky?

Základné pravidlo pri spaľovaní tukov hovorí:

  1. Organizmus zo začiatku cvičenia primárne míňa energiu z voľných zásob (krvný cukor a voľný glykogén vo svaloch)
  2. Pri intenzívnejšom tréningu vám to vystačí na 10-15 minút a potom potrebujú svaly dodávať novú energiu.
  3. Pokiaľ organizmus zvláda metabolizovať uložené tuky, idete na tzv. tukový metabolizmus
    – proces však funguje iba v určitých pásmach tepovej frekvencie (pozri článok o tepových frekvenciách)
    – akonáhle zvýšite záťaž na veľmi intenzívnu, telo obmedzí spaľovanie tukov a primárne sa spolieha na prísun cukrov
    – obmedzí vašu aktivitu alebo nastúpi tzv hlaďák

Platí teda, že organizmus spaľuje tuky najmä pri nižšej záťaži

Skúsme si trochu rozviesť ako funguje zásobovanie energiou v svaloch. To, čo svaly poháňa je vlastne chemická zlúčenina ATP (adenosin tri fosfát), ktorý si organizmus vytvára z glukózy, ktorá je voľne dostupná v obehu. (cukor v krvi). V momente, keď na pokrytie energetických potrieb svalov glukóza nestačí, nastupuje glykogén a organizmus začína pozvoľna spaľovať tuky (podkožné i vnútorné). Nikdy však nejdete na čisté tuky. Na efektívny metabolický proces je potrebný aj prísun kyslíka a aspoň obmedzené množstvo glukózy.

  • Pri miernom tempe telo získava asi 30% energie z glukózy a 70% z tukov.
  • Pri náraste tempa sa pomer postupne mení až na 45% energie z glukózy a 55% z tukov. Výrazne však narastá aj spotreba energie.
  • Pri intenzívnom tempe sa pomer obracia k cukrom. Mení sa až na 70% z glukózy a iba 30% z tukov.
  • Akonáhle presiahnete tepovku 85% tepového maxima, telo prestáva spaľovať tuky  a spolieha sa len na glukózu.

Užitočné rady pre efektívne spaľovanie tukov nájdete tu >>>

Reštartni sa. Dávame veci do pohybu.

17.01.2018

Práve spúšťame 3. ročník výzvy 7 kopcov, 3 jazerá 2018. Je 12. január. Ešte sme poriadne nezačali a máme temer tisícku účastníkov. Prihlasujú sa športovci, makači, ale aj celé rodiny viac »

Hýbať sa alebo gaučovať? Pre a proti …

15.01.2018

Hýbať sa alebo gaučovať? Čo získaš a čo stratíš, ak sa rozhýbeš a zhodíš pár kíl? Čo získaš? Konečne si zaviažeš šnúrky od topánok. Nakupovanie nových vecí o 3 čísla menších, viac »

Medailobranie 2. ročníka turistickej výzvy 7 kopcov, 3 jazerá

22.11.2017

Bilacnia 2. ročníka 7 kopcov, 3 jazerá 2017, ZSSK restart challenge: Celkovo sa to výzvy 7 kopcov, 3 jazerá zapojilo 712 účastníkov, z nich 237 zdolalo predpísaný počet cieľov. Viac ako 100 viac »

bugár, gál, solymos

Veľký súboj o tvár Ústavného súdu

28.05.2018 06:00

Zápas o podobu Ústavného súdu, ktorý sa začal ešte v roku 2014 krátko po nástupe Andreja Kisku do funkcie prezidenta, vstupuje do ďalšieho dejstva.

George HW Bush

Georgea Busha staršieho opäť hospitalizovali

27.05.2018 21:20

93-ročný Bush starší trpí formou Parkinsonovej choroby a často ho trápia zápaly pľúc a ďalšie infekcie.

Giuseppe Conte

Populisti vládu v Taliansku nezostavia, prezident odmietol euroskeptika

27.05.2018 20:54, aktualizované: 22:00

Hovorí sa o predčasných parlamentných voľbách, ktoré by mohli byť už v októbri.

utečenci, Grécko

Španielsko počas víkendu zachránilo vyše 500 migrantov

27.05.2018 19:30

Počet migrantov, ktorí sa plavia cez Stredozemné more do Španielska, v posledných rokoch výrazne vzrástol, zatiaľ čo poklesol ich prílev do Talianska a Grécka.

petere

Pohyb, strava, motivácia

Štatistiky blogu

Počet článkov: 79
Celková čítanosť: 84046x
Priemerná čítanosť článkov: 1064x

Autori blogu

Kategórie